Intervisie voor groepen

Intervisie voor groepen werknemers, teams en studenten.

Ik verzorg intervisie-bijeenkomsten voor groepen tot 10 personen aan de hand van bekende intervisie-methoden. Intervisie is een dynamisch (zelf)reflecterend leermiddel dat van essentieel belang is tijdens opleidingstrajecten maar zeker ook in werksituaties waarin vaak moeilijke en soms zelfs heftige beslissingen genomen moeten worden. Heb ik juist gehandeld, had ik niet beter dit kunnen doen of dat moeten zeggen? Waarom reageerde die persoon zo boos? Dit zijn vaak emotioneel beladen vragen die in een intervisie-bijeenkomst besproken worden. Schuld, schaamte, angst en boosheid kunnen allemaal een rol spelen. Door met deze vragen op een methodische en gestructureerde manier bezig te zijn ontstaat er een iets grotere emotionele afstand van het gebeuren waardoor er met een helicopterview naar de situatie gekeken kan worden. Het helpt de werknemer/student om een dieper inzicht te krijgen in het eigen handelen en welke factoren daarin een rol spelen. Binnen een intervisie is er geen goed of slecht, er is alleen maar; zo is het gegaan, dit heeft ten grondslag gelegen en dit kunnen we ervan leren zodat er in een volgende gelijksoortige situatie een andere meer gewenste interventie of handeling plaatsvindt, of niet, maar dan is het in ieder geval een duidelijke en bewuste keuze om niet anders te handelen dan voorheen.

Daarnaast kan een intervisie-bijeenkomst ook gewoon zijn; Hoe zit je erbij? Waar loop je tegenaan? Wat gaat er goed? Hoe gaat het thuis? Hoe gaat het met je studie?

Een veilige plek om je hart te luchten. Ik ben immers niet als collega werknemer verbonden aan de organisatie of onderwijsinstelling die mij inhuurt. Wat bij mij besproken wordt blijft bij mij. Wel kunnen we samen gaan onderzoeken hoe iets bespreekbaar gemaakt kan worden  binnen de organisatie of instelling.

 

Door mij gebruikte intervisie-methodes:

Incidentmethode: (zeer geschikt voor startende intervisie-groepen)

Socratische 10 vragen-methode: (Dit is een sterk gestructureerde intervisievorm waar de inbrenger geconfronteerd wordt met eigen overtuigingen. Deze methode is ontleend aan de werkwijze van Socrates. Als zijn leerlingen problemen hadden, gaf hij geen oplossing maar stelde vragen waardoor ze het probleem onderzochten en met argumenten tot antwoorden kwamen.)

Roddel-methode: (geschikt voor meer ervaren intervisie-groepen waarbij het onderling vertrouwen groot is).

Balint-methode: Democratische, gelijkwaardige, rationele en emotionele verdieping van het ingebrachte intervisie-onderwerp. Alle deelnemers krijgen ruimte om eigen gevoel en leerperspectief te benoemen.

Neem contact op over de mogelijkheden en wat ik voor u en uw organisatie kan betekenen